Thisted Kommune har i den forbindelse fået lavet en analyse, der viser, at de er på rette vej, men stadig har en del arbejde foran sig. Hovedkonklusionerne fra analysen, udført af BDO, omfatter 20 sager fra forvaltningen og peger på udfordringer og anbefalinger til forbedringer.
Analysen blev bestilt i forbindelse med budget 2024 på grund af stigende udgifter i Handicap- og Socialpsykiatri. Denne tendens ses over hele landet med stigende behov og kompleksitet i problemstillingerne.
Nikolaj Bilgram, som er konstitueret chef, understreger vigtigheden af at styrke og understøtte arbejdet med at løfte området. Han anerkender, at der er behov for at justere indsatsen og skabe en konkret handleplan baseret på analysen.
Analysen hjælper Thisted Kommune med at identificere nogle væsentlige problemer, især i forhold til økonomien. Ifølge BDO vurderes det, at borgerne i kommunen får et højere serviceniveau end nødvendigt, og at serviceniveauet ikke er ensartet oplevet af alle borgere.
Forslagene fra BDO om nødvendige forandringer er i tråd med de igangværende initiativer i Handicap- og Socialpsykiatri i Thisted Kommune. En af de større forandringer inkluderer et skift til en aktivitetsstyret økonomi og implementering af en styrket dokumentationspraksis for at sætte mål sammen med borgerne.
Der er stadig meget arbejde forude, og det bliver ikke nemt. Men formålet er klart: Det handler om at sikre, at alle borgere i Thy kan få den nødvendige hjælp både nu og i fremtiden. Thisted Kommune ser frem til at fortsætte arbejdet med at forbedre sagsbehandlingen og økonomistyringen for at levere en bedre og mere ensartet service til sine borgere.